sobota, 8 listopada 2014

By dobrze pisać- część pierwsza





      Przygotowując dziecko do przyszłej nauki pisania koncentrujemy się na rozwijaniu i kształtowaniu rozmaitych funkcji poznawczych i psychomotorycznych, korzystając z różnych dziedzin wychowania przedszkolnego.
     Opanowanie umiejętności odróżniania i kreślenia liter związane jest ściśle z dobrą orientacją przestrzenną i z rozpoznawaniem kierunków w przestrzeni. Trzeba zatem już od najwcześniejszych lat stwarzać dziecku takie sytuacje, aby mogło przeżywać różnorodne odczucia kierunków. Najwcześniej zapoznaje się dziecko praktycznie z kierunkiem na wprost, w dół, w górę oraz w prawo i w lewo. W wyczuwaniu prawej lewej strony własnego ciała znaczną pomocą okazują się zabawy i ćwiczenia równowagi. Zabawy w przechodzenie i przebieganie po wyznaczonej na ziemi wąskiej ścieżce, przechodzenie po ławeczce, chodzenie po zwalonych pniach drzew.
Drugą grupę zabaw, które ułatwiają dziecku orientację w kierunkach są ćwiczenia tułowia. Chody połączone ze skrętami tułowia w prawo i w lewo, chód linią zygzakowatą, chodzenie w ślimaka, chodzenie tyłem, bieg slalomem. Kiedy dziecko dobrze opanuje zmiany kierunku w ruchu- można te same ćwiczenia powtarzać przy zamkniętych oczach.
     Wyrabiając orientacje dziecka w kierunkach przestrzennych, staramy się równolegle wyrabiać i utrwalać pamięć ruchową dziecka, tzn. zachowanie w wyobraźni pewnych obrazów ruchowych, które nabierają znaczenia ruchowych schematów. Sprzyjają wytwarzaniu pamięci ruchowej zagadki ruchowe, oparte na wyobrażeniach znanych dzieciom przedmiotów. Polegają one na „rysowaniu” dłonią lub palcami w powietrzu nakreślonego ruchem przedmiotu. Rozwijaniu pamięci ruchowej służą także zabawy w imitowanie ruchem różnych czynności.
     Obok orientacji przestrzennej, pamięci ruchowej niezbędną dyspozycją do nauki pisania jest dobra koordynacja ruchowo-wzrokowa. Koordynacja ruchowa obejmuje zarówno harmonijną współpracę różnych grup mięśniowych w trakcie wykonywania różnych czynności, jak i momenty zwalniania napięć mięśniowych. Inną cechą motoryczności, która ma znaczenie w procesie przygotowywania do nauki pisania, jest zręczność, czyli stopień podporządkowania ruchowego oka do ręki, wzroku do czynności rąk.
A oto kilka przykładów zabaw kształtujących płynność, ciągłość i koordynację ruchów:
Przylot i odlot bocianów- dziecko – bocian biegnie wykonując ramionami poziome, faliste ruchy.
Nauka pływania- dziecko naśladuje ruchy pływania żabką obu ramionami.
Drzewa na wietrze- dziecko naśladuje całym ciałem drzewa kołyszące się na wietrze.
Rozwijaniu koordynacji wzrokowo-ruchowej dziecka służą dwie grupy zabaw przeznaczone usprawnianiu dużej i małej motoryki.
Są to tzw. zabawy oko-ręka, podporządkowywanie czynności ruchowych kontroli wzroku. Zabawy oko-ręka to różnorodne zabawy zręcznościowe np. toczenie piłki do dołka, rzucanie woreczka do celu, serso, badminton. W zakresie małej motoryki przykładami zabaw zręcznościowych będą różne warianty gry w pchełki, bierki, koszykówkę i serso stołowe, skaczące czapeczki, bilard.
     Równolegle do wyżej wymienionych zabaw i ćwiczeń trzeba pilnie pracować nad sprawnością ręki prawej i lewej. Najbardziej naturalnym sposobem osiągania takiej sprawności są wszelkie czynności samoobsługowe, zabawy polegające na manipulowaniu przedmiotami, zajęcia plastyczno- konstrukcyjne. Ćwiczeniu sprawności rąk służą zabawy związane z toczeniem, rzucaniem i chwytaniem piłek różnej wielkości, obręczy, woreczków, szyszek itp.
     Ogromną rolę w procesie przygotowania do nauki pisania odgrywa działalność plastyczno-konstrukcyjna. Przyczynia się ona do rozwoju spostrzeżeń i wyobrażeń, kształtuje pojęcie przestrzeni kierunków, ułatwia widzenie i porównywanie przedmiotów. Do technik o charakterze przestrzennym należą min. układanie, konstruowanie, lepienie, majsterkowanie i wycinanie. Do technik płaskich należą: rysowanie, malowanie, wydzieranie, stemplowanie, wyszywanie.
     Druga część artykułu By dobrze pisać poświęcona będzie zabawom ruchowo- graficznym oraz ćwiczeniom grafomotorycznym.

Bibliografia
M. Dmochowska: Zanim dziecko zacznie pisać W-wa, WSiP                                                           Ewa Pełczyńska
Program wychowania w przedszkolu W-wa 1992, MEN
Vademecum nauczyciela sześciolatków W-wa WSiP


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz